Zdrowe odżywianie i zbilansowana dieta?

Zdrowe odżywianie i zbilansowana dieta?

To wszystko od nas zależy czy będziemy się cieszyć piękną skórą, zębami, mocnymi kośćmi, dobrą kondycją, witalnością, prawidłowym funkcjonowaniem narządów wewnętrznych i jasnym stanem umysłu. Wielu z nas (choć często tego nie przyznaje) chce być pięknym, a piękny człowiek, to przede wszystkim zdrowy człowiek. Aktualnie stopień zachorowań w społeczeństwie jest bardzo wysoki. Ludzie nie mając czasu na choroby tłumią objawy szeregiem tabletek, antybiotyków, zamiast zająć się bezpośrednią przyczyną tego stanu. Maskując sygnały naszego organizmu (bóle głowy, zmęczenie itp.), dajemy sobie chwilowe ukojenie, nie lecząc tak naprawdę powodu naszego złego samopoczucia. Z wiekiem dolegliwości nawarstwiają się i przyczyniają do ogólnego osłabienia organizmu oraz pogorszenia jego kondycji. Dzięki zdrowemu odżywianiu, mamy siłę do prawdziwego zwalczania „choroby”, nie tylko tłumienia objawów, które tak naprawdę są sygnałami organizmu, że coś jest nie tak.

Poziom edukacji żywieniowej z roku na rok jest na coraz wyższym poziomie. Większość z nas zna ogólne zasady zdrowego żywienia. Jedną z nich jest odpowiednia podaż energii w codziennej racji pokarmowej. Nie pozostawia, więc wątpliwości, że znaczna nadwaga i otyłość to stan, który należy zwalczać. Nie dlatego, że nie wpisuje się w aktualne kanony piękna. Znaczna nadwaga to duże ryzyko zachorowań na cukrzycę, miażdżycę, problemy ze stawami, choroby układu krążenia. Tak samo negatywnym procesem jest niedowaga, która prowadzi do wyniszczenia organizmu. Inną ważną zasadą jest dostarczanie płynów, każdy to wie, jednak rzadko kto zwraca uwagę na jakość przyjmowanych napojów. Wiele osób kupując wodę nie zastanawia się nad jej jakością, rodzajem (woda źródlana i woda mineralna to nie to samo) czy stopniem zmineralizowania (ważnym w zależności od aktywności fizycznej). Liczy się nie tylko ilość płynów, ale także ich jakość. Od maleńkości wpajano nam, że aby być silnym i zdrowym musimy pić dużo mleka i jeść mięso. Nikt natomiast nie wspomina, że mleko zawierające laktozę, wywołuje niezwykle często nietolerancję na nie co objawia się biegunkami, wzdęciami. Nie jest również dobrym źródłem wapnia, gdyż zawiera znaczne ilości fosforu, który blokuje jego wchłanianie. Mięso jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka oraz żelaza hemowego, które jest najlepiej przyswajane przez organizm. Z drugiej strony zawiera dużo tłuszczów nasyconych, przez co powinno ograniczyć się jego spożywanie. Produkty pełnoziarniste zawierają dużo składników mineralnych oraz błonnika. Jednak są ciężkostrawne i mają w swoim składzie dużo fosforu, dlatego nie są zalecane dla osób z wrażliwym żołądkiem czy walczących z niedoborem wapnia. Podobna sytuacja dotyczy owoców i warzyw, które są świetnym dostarczycielem niezbędnych witamin i składników mineralnych, jednak w postaci surowej u osób wrażliwych mogą prowadzić do niestrawności (z drugiej strony poddane obróbce tracą znaczną część witamin). Te kilka przykładów świadczy o tym, że nie ma „złotych środków” odpowiednich dla wszystkich. Każdy z nas jest indywidualnością, ma własne preferencje i określone potrzeby, dlatego ważne jest aby oprócz stosowania zbilansowanej diety, obserwować również odpowiedź organizmu na dostarczane produkty, kondycję i samopoczucie. I nie zapominać, że przez całe życie pracujemy na Nasze zdrowie i to jak będziemy czuć się za kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt lat.

 

Autor: Marta Koźlarek

Mariusz
Autor |
Coś o mnie...