Rotor Q-Rings XL

Rotor Q-Rings XL

Owalne tarcze są przedmiotem ekscytacji wielu zawodowców i amatorów, którzy są ciekawi ile tak na prawdę są w stanie urwać czasu dzięki eliptycznej konstrukcji blatów, jednak spora część tej grupy czuję obawę przed zmianą tradycyjnych okrągłych koronek…

Przez kilka ostatnich tygodni mieliśmy przyjemność przetestować eliptyczne koronki  XL Q rings firmy Rotor. Blaty zamontowaliśmy do korby z Grupy Shimano Tiagra po to aby mieć porównanie na średnim klasowo sprzęcie. Sam montaż koronek nie wymaga jakiś specjalnych narzędzi, także prawie każdy może wymienić je w swoim garażu. 

Q-Rings ma na celu zwiększenie  wydajności poprzez zmianę oporu układu napędowego podczas pedałowania zgodnie z naturalnym atutami i słabościami nóg. Wykorzystują najsilniejsze  grupy mięśniowe (zwiększenie pozytywnej pracy ) i wyrównują słabsze strefy  w skoku pedałowania. (zmniejszenie negatywnej pracy).W przeciwieństwie do innych producentów podobnych blatów, Rotor ma kształt symetrycznie owalny. Pełny test wydajnościowy możecie poczytać na http://www.rotorbikeusa.com/images/science/pdf/SSCIvol06no01paper04.pdf

Jak na razie udało mi się przejechać na tym sprzęcie kilkaset kilometrów i wrażenia są dość zaskakujące..

Na pierwszych 20km widać było znaczną poprawę średniej prędkości przy tym samym tętnie treningowym.( być może było to związane również z ekscytacją nowym sprzętem:)) Po płaskim terenie jeździło się świetnie lecz miałem obawy jak będzie z pokonywaniem wzniesień??Lecz po  przejechaniu kilku szczytów nie odczuwałem praktycznie żadnej różnicy w stosunku do okrągłych koronek, pulsometr także nie pokazywał inaczej. Można więc śmiało wywnioskować, że oprucz przyjemniejszczej jazdy dzięki QXL możemy zyskać kilka cennych sekund :) 

Jak bywa z każdym sprzętem owalne tarcze  mają swoich zwolenników i przeciwników. Osobiście  do tej pory jestem zadowolony z jajowatych blatów i jak na razie nie zamierzam wracać do tradycyjnych koronek.

 

Gregory Kowalski